CERN pronašao dokaz koji ruši teoriju relativnosti?

albert einstein

Svi fizičari svijeta su na nogama. Hoće li današnji datum ući u povijest kao onaj kada je srušena 106 godina stara teorija relativnosti jednog od najvećih umova u povijesti, Alberta Einsteina? Jesu li nas već generacijama učili krivo? U Europskom vijeću za nuklearna istraživanja (CERN) kažu: 'Moguće!'

Naime, međunarodni tim znanstvenika upravo je objavio kako su uspjeli zabilježiti podatak o subatomskoj čestici koja je putovala brže od svjetlosti, izvještava Reuters.

Međunarodni tim znanstvenika provodio je, u sklopu projekta OPERA kojeg CERN provodi u suradnji s laboratorijem Gran Sasso iz Italije, pokuse pune tri godine. Tijekom tih pokusa čak 15.000 snopova neutrina, subatomskih čestica sličnih elektronima ali bez električnog naboja, ispaljeno je iz CERN-a, u Genevi prema Gran Sassu gdje ih je uhvatio detektor posebno konstruiran za tu priliku.

Kada bi gore spomenute čestice putovale brzinom svjetlosti, bile bi im potrebne 2,4 tisućinke sekunde kako bi prešle udaljenost između Geneve i Gran Sassa. Međutim, kako glasnogovornik tima znanstvenika koji je radio na ovom pokusu, Antonio Ereditato, tvrdi, trebalo im je oko 60 nanosekundi manje. Da, ovakva razlika u vremenu je iznimno mala i laiku može zvučati smiješno no ukoliko je CERN-ov tim u pravu tada se ruši Einsteinova teorija relativnosti. Naime, prema toj teoriji niti jedan element u svemiru ne može putovati većom brzinom od one koju postiže svjetlost.

Ipak, Ereditato ističe kako je sada važno biti oprezan prije donošenja konačnih zaključaka. Sljedeći korak koji čeka CERN jesu novi ekperimenti i nova mjerenja kojima bi se trebala potvrditi ili opovrgnuti gore navedena tvrdnja o neutrinima koji premašuju brzinu svjetlosti.

Jesmo li na pragu još jednog revolucionarnog znanstvenog otkrića? Je li danas nastupio početak kraja teorije relativnosti? Uskoro ćemo saznati...